SAAB A26, SAAB

Tichý švédský zabiják. Polsku budou dodány nové ponorky Blekinge od společnosti Saab

Polsko si vybralo novou ponorku, je jí třída Blekinge (A26), za níž stojí švédská společnost Saab. Kontrakt na 3 kusy má být podepsán podle webu Defense News do konce roku.

Tajenka, jaké ponorky si Polsko v programu Orka nakonec pořídí, je rozluštěna. Jsou jimi plavidla třídy Blekinge od švédské firmy Saab. Švédský návrh porazil široký zástup konkurence, kterou tvořily silné značky jako ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), Fincantieri, Naval Group či Navantia. „Je to velký den pro polskou bezpečnost a velký den pro naše námořnictvo. Plníme své sliby, Polsko v rámci programu Orka získá tři ponorky,“ prohlásil na tiskové konferenci 26. listopadu ministr obrany Polska Władysław Kosiniak-Kamysz.

Podle něho je budoucí akvizice 3 moderních ponorek ze Švédska krokem k budování nové bezpečnostní architektury v Baltském moři. Varšava už musela v tomto směru jednat, protože dosud má ve výzbroji jedinou dýchavičnou ponorku sovětské konstrukce ORP Orzeł třídy Kilo. Do služby vstoupilo plavidlo, které je na konci životnosti, již v roce 1986, je tedy jasné, že nemůže splňovat standardy kladené na moderní ponorky. Příznačné je, že se plavidlo porouchalo cestou na oslavy Dne námořnictva a muselo se vrátit do Gdyně.

Důvody pořízení švédských ponorek

Důvodů, proč si Polsko ukázalo na ponorky od Saabu, existuje více. Za prvé potřebuje posílit primárně bezpečnost v Baltském moři. Toto moře je relativně mělčí a vyžaduje proto ponorky s velmi dobrou manévrovatelností, nízkou akustickou stopou a možností operovat v komplexních pobřežních a blízkovodních podmínkách. Tyto požadavky Blekinge splňuje.

Za druhé ponorky propůjčují Polsku rovněž asymetrické schopnosti, pro Polsko je důležité mít efektivní podmořské kapacity k obraně mořské hranice, ochraně přístavů, pobřežní infrastruktury, monitoringu a odstrašení nepřítele. Nicméně je třeba také vnímat širší kontext. Polsko totiž masivně investuje do své obrany a posiluje všechny své domény. A právě ponorky třídy Blekinge mají přispět významným způsobem k tomu, jak výrazně posílit polskou obranyschopnost na moři a současně mít účinný odstrašující prostředek.

Lobbing britského premiéra za švédského výrobce

Bylo zajímavé sledovat peripetie a vývoj, který vedl nakonec k rozhodnutí si pořídit plavidla ze Švédska. Média informovala o tom, že britský premiér Keir Starmer lobboval v Polsku za to, aby Varšava udělila Saabu kontrakt na dodání ponorek. Pokud by totiž Saab zvítězil, mohla by se na projektu dodání ponorek podílet i britská společnost Babcock, které se momentálně v udělování zakázek velmi daří. Participuje na řadě dalších projektů, mimo jiné figuruje v rámci námořní dohody, kterou uzavřela Velká Británie a Indonésie, a má hodnotu 4 miliard liber, jak informovala agentura Reuters. Velká Británie, respektive společnost Babcock pak bude stavět plavidla pro tento stát jihovýchodní Asie.

Rizika projektu – ponorky se prodraží

Polsko mělo původně v plánu utratit za nová plavidla asi 10 miliard zlotých, nicméně tento nákup si vyžádá pravděpodobně více finančních prostředků. Akvizice je nejdražší námořní investicí v polské historii. Ta sice Polsku přinese moderní plavidla, ale je nutné vnímat také možná rizika s ní spojená. Zpravodajský kanál TVP World upozorňuje například na skutečnost, že výstavba je o několik let zpožděna. Také se zdvojnásobily náklady a Polsko se v podstatě stává testovacím zákazníkem pro zatím neověřený návrh ponorek. Zatím je otázkou, jaké bude zapojení polského obranného průmyslu do projektu.

Je důležité poznamenat, že Blekinge je primárně konvenční ponorka s torpédy a možností nasazení min či UUV, není to tedy jaderná ponorka, která by byla navržena hlavně pro velké a dlouhodobé projekty či mise s dalekonosnými střelami. To na druhé straně znamená, že má limity proti ponorkám s mnohem silnější výzbrojí nebo jaderným pohonem.

Blekinge – tichá, komplexní a flexibilní platforma

Nová diesel-elektrická ponorka o výtlaku 1 925 tun je navržena pro mise, jako je špionáž, speciální operace, sledování, hlídkování, ochrana podmořské infrastruktury, protiminové operace, nasazení UUV/SDV. Stavba prototypové ponorky začala září 2015. Platforma je velmi tichá a má profil stealth. Využívá systém AIP (Air Independent Propulsion), pohonu, který je nezávislý na přístupu vzduchu, což umožňuje ponorce setrvat pod hladinou dlouhou dobu s minimálním hlukem.

Výhodou ponorek je modulární konstrukce, moderní sonarové systémy a solidní výbava. Blekinge disponuje moderními optickými a elektronickými průzkumnými systémy, modulární design pak umožňuje relativně snadné upgrady, což v praxi zvyšuje životnost a adaptabilitu plavidla. Výzbroj ponorky tvoří čtyři příďové 533mm torpédomety. Jejich hlavní zbraní jsou po vodiči naváděná těžká torpéda 62. Torpédo s vysoce výbušnou hlavicí je navrženo pro použití proti hladinovým i ponorkovým cílům.

Není pochyb o tom, že se polské námořní kapacity akvizicí ponorek Blekinge výrazně zvýší. I když projekt skýtá svá rizika, o nichž jsme hovořili, přesto se jedná o perspektivní platformu s velkým potenciálem do budoucna.

Zdroj: TVP World, Defense News, SAAB
Autor/Licence fotografie: SAAB A26, SAAB